10 november 2011

Tårtbotten steg för steg

Börja med att klämma fast ett bakplåtspapper i bottnen på en springform. Smörj och bröa sedan formen.
Mät upp ägg, socker och mjöl i lika stora delar. Blanda 1½ tsk bakpulver i mjölet. Ersätt eventuellt en del av mjölet med kakao.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blandningen är färdigvispad när smeten lämnar spår ovanpå ytan.
Sikta ner mjölet och i det här fallet kakao och rör ihop till en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader varm ugn.
 
Stjälp upp kakan och låt den svalna.

10 kommentarer:

  1. Det här receptet är SÅÅ BRA! Tårtbottnar har alltid varit en av mina svagheter... men nu har jag använt det här receptet två gånger (senast nu ikväll) och det blir så bra!

    SvaraRadera
  2. Va´ roligt att det lyckas :)

    SvaraRadera
  3. Det där ska jag prova nästa gång jag ska ha en tårtbotten! Ser bra ut :) Yvonne

    SvaraRadera
  4. Jo, den är nog mycket bra. Tricket är att vispa tillräckligt länge :)

    SvaraRadera
  5. Misslyckas ALLTID med mina tårtbotten... Men ska garanterat testa detta recept nästa gång!

    SvaraRadera
  6. Det här receptet är nog riktigt bra :) Lycka till med bakandet!

    SvaraRadera
  7. Ska oxå prova på denna botten :) ursäkta, men en liten dum fråga. Hur länge ska den gräddas i 175 grader? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste nästan testa med en provsticka. I min ugn gräddar jag den ca 25 minuter, men jag vet att jag har en mycket effektiv ugn så längre tid kan nog behövas beroende på hur din ugn fungerar.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...